Sådan når du altid ud til dine følgere på facebook

Hvor mange af dine følgere (fans) tror du, du rammer, når du laver et opslag på Facebook?Lig øverst i dine følgerns newsfeed
Alle? Alle der er online lige i det øjeblik, du poster? 20 – 30 eller måske 50%?

Jeg kan ikke fortælle dig helt præcist HVOR mange, men jeg kan fortælle dig, at jeg er ret sikker på, det er færre end, du tror.

Facebook har gennem de seneste år skruet lidt (en del) på deres algoritme. Helt kort fortalt betyder det, at de gode gamle dage – hvor de fleste opslag nåede ud til vores følgere i deres news feed – de er ovre. Det har de som nævnt været længe, men hvis ikke du holder øje med din rækkevidde- og engagement rate på Facebook, så er det ikke sikkert, at du lige har lagt mærke til, at din side også er ramt af Facebooks hårde algoritme.

Og det er da super ærgerligt!

Ærgerligt fordi det kun er en lille procentdel af dine følgere, som kigger forbi din facebookside EFTER, de har klikket på ”synes godt om” for din side.

 

Du skal fange dine følgere i deres news feed!

Næsten al interaktion på Facebook sker i Facebooks news feed. Hvilket vil sige, at hvis ikke dit indhold, dit opslag, klarer sig godt nok til at komme ud i brugernes news feed, så kan man – lidt groft sagt – sige, at dit arbejde er spild af tid. Dit opslag "eksisterer" ikke på Facebook. 

 

Hvordan når jeg ud i mine følgers nyhedsstrøm?

Det er helt og holdent op til Facebook, hvilke af dine opslag som ender ud i dine følgers news feed, nyhedsstrøm eller startside som det også kaldes. Det er algoritmen Facebook har sat op, som ”bestemmer”. Det sker ud fra brugernes adfærd på Facebook. 

3 muligheder for at nå dine fans på facebook

Reelt set har du tre muligheder for at nå ud til dine følgere på Facebook.
Du kan enten:

#1
benytte dig af annoncering og altså betale Facebook for at få vist dine opslag til dine følgere.

#2
være skarp i dine opslag.
”Content is King” har du sikkert hørt en enkelt gang eller to. Og det er der noget om. For det gælder om at poste lige præcis det, du ved, dine følgere vil have. Rent indholdsmæssigt.
Der ud over skal teksten i dit Facebookopslag være så fangende, at modtageren bliver tryllebundet af din tekst allerede fra starten.  OG du skal have noget eye candy som for eksempel et billede, en video eller en Gif. 

Selvom du giver dine følgere et godt og relevant indhold, når du desværre stadig ikke ud til alle dine følgere på Facebook. Du når, som udgangspunkt, ud til dem virksomheden har en tæt relation til. Altså til de følgere som gang på gang interagerer med dine opslag. 

Uanset hvor dedikerede følgere du har dig, så kan de være et andet sted, når de møder dit opslag. Og så suser de måske forbi uden at bruge tid på dit opslag. Sker det alt for mange gange. Ja, så vil de se færre af dine opslag, fordi Facebook vurderer at de ikke længere er interesseret. Det viser deres adfærd algoritmen. 

Den tredje og sidste mulighed sikrer dig, at dine følgere altid ser dine opslag!

#3
Fortæl dine følgere, hvordan de undgår at gå glip af dine opslag ved at vise dem, hvordan de kan vælge dine opslag til altid at komme frem i deres nyhedsstrøm.
Det gør du ved at fortælle dem om "se først" muligheden.

Sådan kommer du ud til dine følgere (fans) på facebook ved hjælp af se-først-værktøjet.

Hvis du vil opfordre dine fans eller følgere til at bruge se-først-muligheden, så skal du sørge for, der er noget at komme efter. Du kan altså ikke læne dig tilbage og tro, at nu har du taget fusen på Facebook. For husk på, hvis ikke du poster noget på Facebook, der er relevant for dine følgere, så er det lige så let for dem at vælge din side fra igen, som det var at vælge den til.

Sådan gør du:

Fra mobil:
• klik på "følger" lige under coverbilledet
• vælg at "se først"

Fra pc:
• klik på "følger" under coverbilledet
• vælg "se først"

Få dine følgere til at se dig først

Husk, hvis du vil have succes med din Facebook markedsføring, så skal du glemme alt om at sælge.

Det har jeg skrevet lidt mere om i mit indlæg De 3 vigtigste ting du skal vide om markedsføring på Facebook.

Iøvrigt er jeg ikke for fin til at opfordre dig til at prioritere min Facebookside TanyaDick.dk som en af dine øverste i DIT news feed - så går du ikke glip af et godt Facebook tip ツ