Facebooks konkurrenceregler

Der kan være forskellige årsager til at du gerne vil afholde en konkurrence på Facebook.
Måske vil du forkæle dine følgere?
Du lancerer måske et nyt produkt eller en ny ydelse, og det vil du gerne skabe noget fokus omkring?
Du vil gerne have flere følgere på Facebook eller måske afholder du en konkurrence af andre årsager.

Uanset årsagen er der nogle love og retningslinjer du er nødt til at forholde dig til.
Både i henhold til markedsføringsloven og Facebook’s retningslinjer for konkurrencer.
Ligesom der er nogle ting du bør have med i dine overvejelser inden du kaster dig ud i konkurrence-ræset .

***

Hvad sker der hvis ikke jeg overholder reglerne?
I værste fald lukker facebook din side! Og ellers risikerer du, at du opnår en så høj spam score, at Facebook ”straffer” dig i deres algoritme. Det vil på godt dansk sige, at du mister ”taletid” på facebook. Dine opslag vil ikke længere få så høj rangering på facebook. Det vil igen sige, færre vil se dine opslag.

I nedenstående vil du få oplyst, hvad du MÅ, og hvad du IKKE MÅ stille som betingelse for deltagelse i en facebook konkurrence.

Det første du skal gøre
Det første du skal er selvfølgelig at tænke over dit formål med konkurrencen. Dernæst skal du sørge for at få opstillet nogle helt klare konkurrencebetingelser, som også indeholder alle de praktiske oplysninger.

Dine konkurrencebetingelser kan du enten skrive direkte i dit Facebook konkurrence-opslag, eller du kan have dem liggende på din hjemmeside

Husk at du skal betale skat af dine præmier

Konkurrencebetingelserne skal indeholde:

⁃ hvad er præmien, dens værdi og antallet af præmier

⁃ hvordan man deltager i konkurrencen

⁃ hvem kan deltage (fx. kun personer bosat i Danmark)

⁃ aldersbekræftelse (fx. at man skal være over 18 år)

⁃ tidsforløbet, altså hvornår slutter konkurrencen (husk også  klokkeslettet)

⁃ udvælgelsesprocedure, er det ved tilfældig lodtrækning eller på baggrund af deres evner

⁃ hvordan vinderen kontaktes

⁃ at præmien ikke kan ombyttes til kontanter, hvis det er tilfældet

⁃ at rettighederne overdrages (fx. hvis du ønsker at bruge billederne fra en fotokonkurrence)

***

Praktiske oplysninger:

⁃ hvornår vinderen trækkes

⁃ hvor og hvornår vinderen bliver offentliggjort

⁃ betingelser for levering /afhentning

⁃ forældelse af gevinsten

ALT dette skal oplyses i konkurrencebetingelserne. Du kan som nævnt enten nævne dem i dit opslag på Facebook, skrive dem ind i Facebook Noter eller du kan have dem liggende på dit website og linke dertil.

***

Hvad må du og hvad må du ikke stille som betingelse?

Du MÅ gerne:
✓ bede deltagerne LIKE opslaget

✓ bede deltagerne KOMMENTERE opslaget

✓ bede deltagerne LIKE siden (medmindre du bruger en konkurrence app med fan-gating)

Du MÅ IKKE:
÷ bede deltagerne TAGGE hverken sig selv eller venner

÷ bede deltagerne DELE hverken opslaget eller siden

Du må heller IKKE udlove en præmie for et bestemt antal likes på siden!

MEDMINDRE du afholder og informerer om konkurrencen EFTER, du har opnået et bestemt antal likes på siden.

Gør du det før, vil du give incitament for deling. Det er ikke tilladt.

HUSK ansvarsfraskrivelse
Facebook skal fraskrives ethvert ansvar og dette skal ske i dit opslag på facebook.

***

Præmieafgift

De fleste præmiekonkurrencer, der udbydes som en del af markedsføringen, vil falde ind under kategorien ”spil uden indsats” og skal anmeldes til registrering hos SKAT.

Du skal betale afgift når:
• din konkurrence er offentlig tilgængelig eller
udvælgelsen sker tilfældigt (ved lodtrækning) eller
din konkurrence ikke kræver en særlig viden eller indsats for at deltage

Hvor meget skal jeg betale i præmieafgift?
Præmier som har en værdi på under 200 kroner er ikke afgiftspligtige.
Du skal derimod betale 17,5 %  i præmieafgift af den del af præmiens værdi, som overstiger 200 kroner.

Du indberetter din afgift på indberet.virk.dk og så skal du søge på blanket 29.063

***

Gode tips

Lad være med at opfordre til at dele dine Facebook konkurrencer!

Det er irriterende for dine følgers venner at se på, OG du risikerer, at brugerne spam-markerer dit opslag. Det gør de, når de klikker på for eksempel "skjul opslag" eller "skjul alle opslag".

Lad være med at stille som betingelse at like / synes godt om siden. Det giver for det første ikke andet end værdiløse følgere. Hvad skal du bruge dem til? Og for det andet, så kan du reelt set ikke se alle der har liket din side.
Så i princippet er det lidt snyd, hvis du stiller det som betingelse.

De brugere som synes, du er spændende og relevant for dem, skal nok synes godt om din side, selvom du ikke stiller det som krav.

Du bør også undgå konkurrencer, der kører på:

”Du deltager i konkurrencen ved at skrive enten A eller B i kommentarfeltet”.

Det vurderes til at trække ned i din "ranking" på facebook.

Hvorfor? Fordi det giver samme respons i svarfeltet, og Facebook vurderer det derfor som ikke interessant!

Du kan eventuelt krydre det med "uddyb dit svar".

Det er vigtigt at huske, at præmien skal have relevans for din virksomhed.
Igen, vi er tilbage ved de værdiløse fans, bountyhunters, præmiejægerne, og hvad vi ellers kan finde på at kalde dem. Altså dem der intet godt gør for din Facebookside.

Overvej din præmie meget nøje!

***

Spørgsmål og svar om Facebook's konkurrenceregler

"Må jeg kræve, at man skal synes godt om min side, for at deltage i konkurrencen?"
Ja. Du må gerne stille som betingelse at brugeren skal like din side for at deltage i din Facebook konkurrence. Men det er ikke en god idé fordi du som virksomhed ikke kan se alle de personer, som liker din side. Det kommer helt an på, hvordan brugerne har deres privatindstillinger på Facebook.

"Må man bede folk dele en konkurrence på Facebook?"
Nej. Du må under ingen omstændigheder stille som betingelse, at brugerne skal dele hverken din side eller dit opslag, for at deltage i din Facebook konkurrence.

"Må jeg bede deltagerne tagge, hvem de vil dele præmien med?"
Du må ikke stille tagging som en betingelse for deltagelse i konkurrencen. Men du må gerne skrive "hvem vil du gerne dele præmien med", altså uden at bede brugerne tagge en ven.


Disclaimer
Brugen af ovenstående informationer vil til hver en tid være på eget ansvar.