Ny måde at tælle “antal nåede personer” på 

Oplever du at din rækkevidde, den er faldet markant de sidste uger? Bare rolig.
Du har højst sandsynligt samme synlighed som før. Det er bare Facebook, der forsøger at give dig en mere præcis måling for, hvor mange der ser dine opslag.

Facebook afslørede for nogle måneder siden, at der var en fejl i deres måde at beregne ”nåede personer” og ”antal visninger” på og det er de(n) fejl de nu, i November 2016, er ved at rette op på.

Den fejl du nok har lagt mest mærke til er din organiske rækkevidde. Organisk rækkevidde er den rækkevidde du når gratis. Altså uden at booste eller på anden måde annoncere på Facebook.

 

Overtælling af antal “nåede personer”

Facebook har fundet ud af at der har været en overtælling af antal nåede personer på de organiske opslag. De havde simpelthen ikke taget højde for, hvis en bruger fik vist opslaget flere gange.

Det betyder at hver gang en bruger så dit opslag i News Feed, så fik du en ”nået person” mere.

Hver gang.

Også selvom en person så dit opslag 3 gange. Så fik du en ekstra ”nået person” hver gang.

Du har med stor sandsynlighed samme synlighed som før, dine nåede personer og antal visninger har bare ikke være unikke. Det er de nu.

 

Ud over at Facebook har haft denne her overtælling af dine nåede personer og antal visninger, så har de meddelt at de vil stramme op.

Ikke stramme op som i at du får endnu mindre synlighed, men stramme op på de tal de giver dig.

Indtil nu har det været sådan, at har en bruger haft dit opslag i sit News Feed, så har personen været ”nået ud til”.

Også selvom personen slet ikke har set dit opslag.
Også selvom personen slet ikke har scrollet ned forbi dit opslag.

Jep. Antal nåede personer har altså indtil nu inkluderet personer som ikke har set dit opslag.
(Det gælder i øvrigt også for Facebook annoncer).

Fremover vil Facebook ikke lade de personer som reelt set ikke har været præsenteret for dit opslag i deres News Feed indgå i ”antal nåede personer”.


Hvad betyder det for dig

Facebook ønsker at give dig et mere ægte indblik i, hvor mange personer det er, der i virkeligheden ser dine opslag på Facebook, så du skal forvente at din rækkevidde falder.

At antallet af “nåede personer” er lavere end de har været hidtil.

Du får en mere korrekt og præcis afspejling af, hvor mange der ser dine opslag.

Det betyder ikke at færre vil se dine opslag!

Inden du smutter vil jeg anbefale dig, du kigger forbi indlægget Nå ud til dine følgere på Facebook. Især hvis du er fan af organisk rækkevidde.