3 myter jeg buster om markedsføring på Facebook

One size fits all

Du finder rigtig mange blogs på Google og videoer på Youtube, der fortæller dig, hvad og hvordan du skal og ikke skal gøre, når du vil markedsføre din virksomhed på sociale medier.

Tre råd der falder mig i øjnene er:

• Du skal poste mindst så og så mange gange om dagen.
• Du må kun poste ting, som har relevans for din virksomhed.
• Du er ligegyldigt hvad tid du poster på. Det rigtige tidspunkt findes ikke.

Sludder siger jeg. Jeg har testet det. Jeg har målt på det. Jeg har analyseret det. Og jeg vil dele mine erfaringer med dig.

 

3 myter om markedsføring på Facebook

Myte 1: Du skal skrive et bestemt antal opslag om dagen på Facebook

Nej du skal ikke. Der findes ikke et "rigtigt" antal opslag på Facebook, du bør have om dagen eller om ugen.
Nogle dage poster jeg én gang om dagen.  Andre gange tre. Af og til kan jeg endda finde på at springe en hel uge over. Det er ikke noget, der har skadet min rækkevidde eller mit engagement på Facebook.

Hvor mange gange om dagen eller om ugen du bør poste, skal du teste på din side. Det kan være mange af dine følgere har brugt nyhedspræferencer og sat dig øverst i deres news feed (nyhedsstrøm eller startside) og så er 3 gange om dagen måske lige rigeligt. Ligesom du måske oplever din rækkevidde, og dit engagement falder, hvis du kun poster 2 gange om ugen. 

Så vil du vide, hvor mange gange, du skal poste på Facebook? Så er du nødt til at teste det.
Prøv i en periode at poste 3 gange om dagen eller om ugen. 
Eller måske bare én gang om dagen/ugen, og se hvad det gør ved din rækkevidde og dit engagement på din Facebookside. 

 

Myte 2: Du skal kun poste noget der har relevans for din virksomhed

Nu må du ikke misforstå mig. At du poster relevant information på din facebookside er naturligvis en selvfølge. Det kommer vi ikke uden om. Det er altså rigtigt, at du skal poste det som har relevans.

Med det mener jeg relevans for dine følgere.

Hvis det er vigtigt for din målgruppe - dine følgere - at vide, hvem du er som person. Hvad du står for. Hvilke værdier du har og så videre i den dur, så er det yderst relevant for dem OGSÅ at se dig i andre sammenhænge end arbejde.

Noget der hitter på Facebook er når brugerne kan relatere til det, der bliver postet. Hvad enten det er noget sjovt, noget gammeldags eller noget helt tredje.  Så giver det som regel god interaktion og en fornuftig rækkevidde.

Hvor meget "irrelevant" du kan tillade dig at poste og, hvor mange irrelevante opslag du kan tillade dig at have er individuelt.  Du er nødt til at finde ud af, hvad dine følgere interagerer med, og eventuelt giver dig af spam-markeringer.

 

Myte 3: Det er ligegyldigt hvornår på dagen du poster

Nogle vil mene, at der ikke findes et forkert tidspunkt at poste på. At alle tidspunkter er lige gode. Jeg er ikke helt enig i den påstand.

Der er mange faktorer, som spiller ind for hvor lang tid, et opslag på Facebook overlever i brugernes News Feed.

Hvis vi ser bort fra interaktionen og tidspunktet er det for eksempel:

• relevansen for modtageren
• hvor mange andre sider og hvor mange venner dine følgere har
• tekstopsætningen
• det visuelle

Alle ovenstående punkter er med til at bestemme, hvor længe dit opslag optræder i nyhedsstrømmen på Facebook.

Generelt findes der ikke et magisk korrekt tidspunkt at poste på.

Men der findes tidspunkter, som er bedre end andre.

I forhold til indholdet. 
Der er altså indhold, som egner sig til opslag om morgenen og opslag, som egner sig bedre til om aftenen. 

Det kunne for eksempel være et langt opslag. Det kan godt være din målgruppe ikke er så tilbøjelig til at læse lange opslag kl. 6.00 om morgenen. Du får måske flere interaktioner på lange opslag om eftermiddagen. 

Det er vigtigt at understrege, at du ikke alene ved at poste på det "rigtige" tidspunkt får succes med dine opslag på Facebook. Der er mange faktorer som spiller ind, som beskrevet tidligere i artiklen.

 

Test det selv

Du har nok bidt mærke i, at jeg slutter næsten hvert afsnit af med "test det selv". Det gør jeg fordi, der er ikke noget, som hedder "one size fits all" på Facebook.

Hvad der virker for én virksomhed, virker måske ikke for en anden.

Så test det og sammenlign dine resultater ved for eksempel at bruge Facebook indblik. 

Hvis du vil se, hvornår dine følgere er online på Facebook, er den hurtigste måde at gå til Facebook indblik. 

 

Vil du have flere tips til din markedsføring på Facebook, skal du være velkommen til suge til dig af gratis Facebook tips både her på hjemmesiden og på min Facebookside.